Ciekawostki, informacje, rzetelne wiadomości
Zdrowy sen
Zdrowie 09 kwietnia 2021

Jak spać, żeby się wyspać?

Czy zdarza Ci się, że mimo później godziny i odczuwalnego zmęczenia leżysz w łóżku od dłuższego czasu i nie możesz zasnąć? Może przesypiasz teoretycznie całe noce, jednak rano i tak trzeba wyciągać Cię z łóżka niemalże siłą? Okazuje się że istnieje kilka banalnie prostych zasad które po wprowadzeniu w życie sprawą, że poranki będą znacznie przyjemniejsze, będziemy mieli zdecydowanie więcej energii, poprawi się nasze samopoczucie, a także zdrowie. Co istotne – nie są one bardzo skomplikowane i możesz je wdrożyć jeszcze dziś. Przyjrzyjmy się im.

Unikaj ekranów i monitorów

Leżysz już w łóżku, ale masz ochotę jeszcze sprawdzić co tam słychać na Facebooku lub Instagramie? Przed samym zaśnięciem postanawiasz zobaczyć nowy odcinek ulubionego serialu na Netflixie? Jeśli na którekolwiek w powyższych pytań Twoja odpowiedź była twierdząca, to wiedz, że popełniasz jeden z podstawowych błędów. Okazuje się, że ekrany telewizorów, monitorów a także telefonów komórkowych emitują duże ilości tak zwanego światła niebieskiego, które bardzo niekorzystnie wpływa na nasz sen – przede wszystkim na proces zasypiania, ale też na jakość samego snu. Właśnie dlatego warto minimum godzinę przed położeniem się do łóżka zrezygnować z obsługi jakichkolwiek urządzeń elektronicznych. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie książka lub nawet audiobook.

Istnieją aplikacje które pozwalają zmienić barwę światła emitowanego przez konkretne urządzenie, a część nowoczesnych sprzętów ma taką możliwość nawet w pakiecie standardowych opcji. Bardzo polecam korzystać z tak zwanego filtru światła niebieskiego nawet prze cały dzień.

Niech stanie się ciemność

Niejednokrotnie w różnych badaniach udowodniono, że najlepszą jakość snu osiągamy w momencie kiedy w pomieszczeniu panuje całkowita ciemność. Dlatego dobrze jest zasłonić okno ciemnymi roletami lub grubymi kotarami, a dodatkowo wyłączyć lub zasłonić wszelkiego rodzaju diody i inne źródła światła – nawet tą małą diodę trybu „Stand By” na telewizorze, czy migające diody routera. Ogólna zasada jest taka, że im ciemniej – tym lepiej. Jeśli należymy do osób które mają problemy z wybudzeniem się w całkowitej ciemności to na rynku dostępne są specjalne budziki, które n kilka minut przed pobudką zaczną emitować niewielkie ilości światła i stopniowo zwiększać jego intensywność, aż do momentu w którym zadzwoni budzik. Nie musimy od razu inwestować w specjalny sprzęt, ponieważ istnieją też aplikacje na telefon działające na podobnej zasadzie.

Unikaj stresów i nadmiernych emocji

W dzisiejszych czasach problem stresu związanego z życiem codziennym lub zawodowym jest bardzo powszechny. Jednak im bliżej pory zasypiania, tym bardziej postaraj się odciąć od problemów czy zmartwień. Zdaję sobie sprawę, że może to nie być łatwe. Pomocna może okazać się na przykład gorąca relaksująca kąpiel i herbata z melisą.

Jednak stres i nadmiar emocji mogą pochodzić też z innych źródeł. Wybierając książkę do poczytania przed zaśnięciem lepiej wybrać taką, która nie wzbudzi w nas nadmiernych emocji czy ekscytacji. Może się okazać, że będzie to skuteczna przeszkoda w szybki zaśnięciu.

Wieczorem lepiej wybrać książkę / źródło zdjęć: pixabay.com

Zadbaj o atmosferę w sypialni

Postaraj się aby w Twojej sypialni było po prostu miło i przytulnie. Posprzątaj sypialnię zanim się położysz – sterta ubrań do wyprasowania leżąca na fotelu obok łóżka, czy brudne szklanki zalegające na szafce nocnej na pewno nie poprawią atmosfery i nie ułatwią relaksu. Korzystnie jest też przewietrzyć sypialnię na chwilę przed położeniem się do łóżka. W okresie zimowym można minimalnie skręcić ogrzewanie na noc – większość osób zdecydowanie lepiej śpi jeśli jest odrobinę chłodniej niż w trakcie dnia. Jeśli zadbamy o odpowiednie nawilżenie powietrza łatwiej będzie nam się oddychało i wcale nie musimy inwestować w specjalny nawilżacz, a wystarczy położyć wilgotny ręcznik na kaloryferze. Pozwala to też w okresie zimowym uniknąć wrażenia zatkanego nosa nad ranem.

Alkohol? Nie!

Wiele osób uważa, że alkohol pomaga im zasypiać i faktycznie może być w tym nawet odrobina racji, jednak od razu trzeba wyraźnie zaznaczyć, że tego typu sen nie ma nic wspólnego z wypoczynkiem. Nasz organizm nie regeneruje się odpowiednio, nasz mózg nie pracuje tak jak powinno to być w nocy, co prowadzi do tego, że nawet jeśli będziemy spali długo, to nad ranem i tak obudzimy się zmęczeni i bez sił. Właśnie dlatego absolutnie nie należy sobie w ten sposób ułatwiać zasypiania.

Jak widać powyżej istnieje kilka podstawowych zasad, które są bardzo łatwe do wprowadzenia do naszego codziennego życia, a skutecznie wpłyną na jakość naszego snu. Początkowo rezygnacja z wieczornego przeglądania social mediów czy oglądania seriali może być nieco trudna, ale naprawdę warto przez kilka dni zebrać w sobie pokłady silnej woli, aby poczuć efekty jakie daje dobry, spokojny i regenerujący sen.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Odchudzanie jest proste
Zdrowie 12 kwietnia 2021

Odchudzanie jest proste

Czytając różnego rodzaju internetowe poradniki dotyczące odchudzania, słuchając wypowiedzi gwiazd fitness w mediach społecznościowych, czy czerpiąc wiedzę z różnych kanałów YouTube dotyczących skutecznego kształtowania sylwetki można odnieść wrażenie, że walka ...

Zdrowy sen
Zdrowie 09 kwietnia 2021

Jak spać, żeby się wyspać?

Czy zdarza Ci się, że mimo później godziny i odczuwalnego zmęczenia leżysz w łóżku od dłuższego czasu i nie możesz zasnąć? Może przesypiasz teoretycznie całe noce, jednak rano i tak ...

BLOG P14.PL © 2021

Ta strona do działania wykorzystuje pliki cookies. Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich używanie. Wszystkie ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.

Rozumiem Opuść stronę